Lösning: VIA Chrome9 HC IGP

Efter väldigt många timmar har jag nu kommit fram till lösningen på mitt extremt jobbiga grafikkortsproblem. Egentligen var det ganska simpelt, men det var något man inte räknat med att man var tvungen att göra. Lösningen på dessa problem kommer här (åtminstone för windows xp):

Gå in på Kontrollpanelen>Lägg till/Ta bort program. Scrolla ner tills du kommer till VIA/S3 Graphics vad det nu står efter (varierar). Avinstallera samtliga av dessa program/drivrutiner. Starta om datorn.

När du kommer in igen (upplösningen kommer troligtvis vara 800×600, bara så du vet om du haft någon annan upplösning innan) dyker en liten ikon upp i aktivitetsfältet och en ruta som säger att en ny programvara hittats (det är ditt grafikkort). Klicka upp den och fortsätt installationen.

Om du har som jag kommer dina drivrutiner till grafikkortet befinna sig på denna platsen: C:\Program\S3\UChromeP\K8M890CE_15131013_XP_wIShld_logod. Dock kommer nog inte den lokaliseringen behövas för när datorn är genomsökt kommer troligtvis denna adressen visas: C:\Program\S3\UChromeP\. Det enda du behöver göra då är att klicka på bläddra och sedan gå in på mappen där troligtvis en ensam fil kommer finnas, dubbelklicka på den.

När installationen är klar startar du om datorn igen. När datorn startas upp kommer det troligtvis vara 800×600 i upplösning igen (var det för mig). Vill du ändra tillbaka gör du bara det. Nu ska det i alla fall fungera som vanligt. För att vara helt säker går du in på kör… på startmenyn och skriver in dxdiag. Sedan klickar du på bildskärm (den synliga skillnaden för mig var att Direct3D fungerade denna gången).

Om det är liknande problem på övriga S3 Graphic/VIA grafikkort vet jag inte. Men ”risken” finns ju att det är samma enkla lösning på problemet. Så mitt huvudtips är att testa att avinstallera och installera om drivrutinen från datorn innan ni börjar ladda ner flera gigabyte från internet för att komma på att det ändå inte fungerar.

En kommentar till Lösning: VIA Chrome9 HC IGP

  1. Jag är en hora skriver:

    Så, snart bannad från FB, hoppas att du är nöjd. Hade FB inte varit totalt värdelös så hade den fått vara kvar.

Kommentera

