Grafikkortsproblem: VIA Chrome9 HC IGP

Jag har den senaste lanveckan lidit av en del problem med mitt grafikkort. Vad som är felet har jag ingen aning om, för att vara ärlig. De senaste drivrutinerna (som jag kan hitta) är installerade, senaste versionen av DirectX är installerad. Allt tänkbart är redan uppdaterat.

När jag t.ex. försöker starta Soldier of Fortune kommer följande meddelande upp: Q_strncpyz: NULL src.
Efter mycket googling är resultatet fortfarande negativt. Det enda som står är att man ska uppdatera drivrutinerna vilket jag redan gjort.

När jag försöker starta Soldat 1.4.2 står det:

Kunde inte initiera DirectX-grafiken.
Du måste ha DirectX 8 eller senare installerat.
Prova att kör Soldat i kompatibilitetsläge.

Går jag in på dxdiag (via kör på startmenyn) står det bl.a. att Direct3D funktionerna inte är tillgängliga och att jag ska kontrollera att drivrutinen är den senaste från maskinvarutillverkaren. Men att hitta på den sidan (de sidorna) måste vara det svåraste jag gjort i hela mitt liv. Går man in på S3 Graphics hemsida och kollar efter Chrome IGP drivrutinerna slussas man vidare till VIA Arena.

Sedan finns det tusen versioner att välja bland där. Alla jag hittat som ska matcha grafikkortet gör ingen skillnad. Har kollat överallt. Blir riktigt arg! Men men, sökningen får väl fortsätta…

En kommentar till Grafikkortsproblem: VIA Chrome9 HC IGP

  1. […] Chrome9 HC IGP Efter väldigt många timmar har jag nu kommit fram till lösningen på mitt extremt jobbiga grafikkortsproblem. Egentligen var det ganska simpelt, men det var något man inte räknat med att man var tvungen att […]

Kommentera

