Tips: Karta på strategispel

Här kommer ett litet tips till er som spelar strategispel tillsammans. Det är taget från en erfarenhet idag när gamle ligan körde age of empires 2 igen. Eftersom det inte var jag som gjorde servern denna gången så var det alltså inte mitt ansvar för att det över huvud taget blev såhär (måste jag få säga :P).

Vad ni över huvud taget spelar för spel så tänk på ni väljer synligheten på kartan. T.ex. age of empires 2 kan man välja tre lägen:

  1. Standard (både mörker och dimma på)
  2. Reveal (bara dimma på)
  3. All visible (allt synligt)

Det läget jag rekomenderar, för så många spel som det är möjligt, är standard. Man ska alltså få utforska kartan själv och leta upp sina motståndare och eventuella specialprylar på banan. Det är alltså här jag kommer till den ”avgörande” saken.

När vi idag spelade med reveal kunde alla se vart de andra befann sig vid starten. Genom att även ha reveal syntes vita prickar på kartan vart alla relics befann sig. (För er som inte vet vinner man inom en begränsad period om man samlar ihop alla relics på kartan till sitt monastery.) Då var det helt simpelt bara att uppgradera till Castle age och åka iväg för att samla ihop alla. Sedan bygga ett slott fyllt med hand canooners som skyddade, med en mur runt, så ingen kunde rå sig på klostret.

Så enkelt är det att vinna med reveal map. Därför rekommenderar jag att spela med standard för att göra spelet tusen gånger roligare. Så vida det inte är massa tråkmånsar som sitter och spelar för att göra livet mindre värt alla leva till säga😀

Kommentera

