Age of Empires lösning

Som jag skrev i ett tidigare inlägg, att vi fått igång age of empires 2 igen efter vissa problem tidigare, kommer här hur jag löste problemet. Först följer lite bakgrundsinformation.

När vi tidigare försökt har problemet legat i felmeddelandet ”Unable to join game”. Detta har visats för alla som försökt komma in på min server eller för mig när jag försökt komma in på de andras servrar. Vi använder oss även av hamachi och där var det aldrig några problem att pinga de andra. Därför antog jag att det var något fel på min dator eller internet-anslutning.

Tankegången var att eftersom internet fungerar hur bra som helst och aldrig hade några problem (lagg, etc) måste det varit någonting i router-inställningarna som blockerat. Jag och routern är inte bästa vänner direkt så jag förstod inte riktigt vad jag höll på med. Men till slut fick vi våran lilla vänskap och efter många tester hittade jag vad som var fel. Åtminstone har det fungerat sedan dess!

Routern jag har är en Netgear WGT624. Men jag antar att router-menyn är den samma för alla Netgears åtminstone. Det första som ska göras är att logga in på routern. För er som inte vet hur man gör skriver ni bara in 192.168.0.1 i webläsarens navigeringsfält (eller vad man nu kallar det, i alla fall där ni vanligtvis skriver in internet-adresser). Om ni inte har ändrat är användarnamnet vanligtvis admin::password.

Logga in på router

Meny i routern När ni väl loggat in på routern kommer troligtvis denna menyn (detta är nedre delen) dyka upp till vänster. Det ni ska göra då är att trycka på WAN Setup. För att vara snäll har jag till och med ringat in med rött vilken det är, så ni behöver inte ens läsa den här onödiga texten. För att komma till saken. Skulle det inte vara så att nedanstående lösning hjälper finns det alltid möjlighet att även gå in på UPnP (Universal Plug and Play). Där trycker ni bara på ”Turn on UPnP”. Det var även något som fungerade tillfälligt för en person men inte för den andra. Då förutsätter nog att ni bockar av ”Använd inte UPnP” under problemlösningar på Hamachi. För att komma dit tar ni vägen Inställningar>>System.

När ni har gått in på WAN Setup-menyn kommer följande bild upp:WAN Setup

Det ni ska göra då är helt enkelt att bocka i Default DMZ Server. Den ändringen gjorde jag och sen dess har det som sagt fungerat perfekt. Om den redan är ibockad och det fortfarande inte fungerar så kan jag tyvärr inte hjälpa er något mer.

Nu vet inte jag hur pass vanligt detta problemet är eller om det finns enklare lösningar på det. Jag tycker i alla fall att detta var en enkel lösning för mig. För tredje gången så säger jag att det hittills har fungerat perfekt för oss, så bli inte arg på mig om det inte löser era problem😛

När ni ändå är i farten så varför inte ta en tur in på våran hamachi-kanal? Så kan vi ha ett storlan någon gång😉

3 kommentarer till Age of Empires lösning

  1. […] LAN: Age of Empires 2 fungerar Igår testade gamle ligan Age of Empires 2 igen. Efter mycket problem med “Unable to join game” har vi fått igång det. Mer om hur vi löste det finns att läsa här. […]

  2. Victor skriver:

    Funkar fortfarande inte för mig och mina kompisar trots att vi följt detta som ni gjort. Det som jag dock inte gjort är att kryssa i ” Disable SPI Firewall” som jag ser att du gjort. Vågar man göra det? =) Kan det vara problemet varför vårat inte funkar?

  3. chstoffesson skriver:

    gott du öppnade precis upp din dator för resten av världen då routern nu mer obehindrat släpper igenom all skit som försöker ansluta!😉

Kommentera

